Algarve 2012

Natten mellem fredag og lørdag, nærmere bestemt klokken 20 minutter i 2 om natten gik vi til Jersie station for at kører med S-toget klokken 01.53. Vi skiftede På Ny Ellebjerg og kørte efter 10 minutters ventetid til Flintholm, hvor vi atter skiftede tog. Denne gang til metroen, som kørte os til lufthavnen. Vi ankom klokken 03.35 og havde så god tid til indcheckning i Terminal 2. Og så op til den traditionelle kaffe.

Så er rejsen i fuld gang. 2. etape foregår med Norwegian, som kom af sted til tiden og landede til tiden.
Bilen hos Goldcar, blev en Golf til en meget rimelig pris og vi var heldigvis først i køen, som, medens vi blev betjent, voksede voldsomt.

Vi var glubende sultne og spiste en fin frokost hos Jac's, en dejlig restaurant på hotellet.

Vores lejlighed lå helt ned til vandet med den smukkeste udsigt til tre sider og ingen generende naboer. Det kan godt betale sig at tale direkte med hotellet frem for at benytte en arrangør over nettet. Prisen var den samme, som Norwegian kunne tilbyde, men hotellet var utrolig serviceminded og forstod lige, hvad vi ville have.

Hotellet hedder Clube Praia da Oura og ligge ca. 35 km vest for Faro.

Vi har en fin stue, soveværelse, køkken og bad, og så denne fantastiske terrasse på over 42 m² med udsigt til havets skiftende tidevand og smukke kyststrækning. Vi behøver ikke at flytte os fra dette sted.

Fra vores seng kan vi se solen stå op over havet.

Vi købte 5 kilo helt friskplukkede appelsiner. Pris 2 €. Senere fik vi samme antal kilo for 1,5 €.

Tennis fra 16 til 17 på en fin fin bane, som hørte til hotellet. En af os vandt 7 - 6 (tiebreak 14 - 12).

Så har vi været på udflugt til den lille smukke by Silves med den store slotsruin. Vi var der sidste år, men der var det gudsjammerligt koldt. Denne gang strålede solen fra en skyfri himmel og temperaturen var høj.

Vi prøvede også i år at komme ind, men atter havde vi valgt en gal indgang. Bedre held næste år.

Det er svært at komme væk fra denne terrasse.

og udsigten er jo formidabel.

Så fik vi gennemført vores tur til Capo de Sagres i strålende sol. Og fordi det var søndag var der gratis adgang til det imponerende areal ved fortet, og således også mange mennesker.

Havgusen lå tæt og kom fra vest, men nåede ikke os.

De portugisiske fiskere lever livet farligt her, men de fangede til gengæld mange fisk.

Og så hen og spise sardiner på den lille café, som vi husker fra sidste år. Samme rare værtspar, friske sardiner og hjemmelavet ost og oliven - lige som det skulle være.

Onsdag den 29. februar kørte vi klokken 15 til Lagos, 60 km vest for os, hvor fodboldkampen mellem det danske kvindelandshold skulle spille mod USA.

Gammelt udtjent stadion. Gratis adgang og en øredøvende musik en times tid før kampstart. Heldigvis satte Eddie Mercury det hele i gang med We will rock you. (og hvem sad smilende og nynnede med og tænkte på A Knight's Tale,som vi endnu har set et par gange sådan lige for nylig.

Først var vi dog nærmest ved at falde i søvn over en meget langsomt spillet Der er et yndigt land, samt en opvisning af amerikansk patriotisme, mens spillerne stod ret med den ene hånd på brystet og ansigtet rette mod deres flag, som tilfældigvis befandt sig modsat udsynet til tilskuerene, mens deres nationalsang pompøst gjaldede i højttalerne.

De amerikanske kvinder.

og de danske kvinder med hinanden i hånden under nationalsangene.

Kampen er der intet at skrive hjem om. USA vandt 5 - 0. De danske kvinder var ikke gode, men det var en meget hyggelig eftermiddag og middagen hos Jac's kan vi overhovedet ikke klage over.

Torsdag blev det regnvejr, så vores fjerde tenniskamp måtte aflyses.

Fredag, turens sidste dag i Portugal kørte vi til Lagoa, hvor kvindelandsholdet skulle spille deres anden kamp, denne gang mod Japan.

Ret nyt stadion i byen Parchal tæt ved Portimao ca. 35 km vest for vores hotel.

Kampen her blev egentlig dårligere end den mod USA og vi blev enige om, at BIFs kvindehold spiller meget bedre. Men også Japans kvinder stillede op i en ikke særlig venlig atityde over for publikum.
Resultat 2 - 0 til Japan. Kampen burde have givet et point til danskerne, et resultat på 1 - 1 havde nok været lidt mere retfærdigt.

Ved 20 tiden besøgte vi Jac's for sidste gang på denne tur. Og det blev en ganske særlig dejlig aften her. Først en virkelig god middag med både den sædvanlige vin og en kande sangria og så krydret med portugisik folkedans og - sang af omkring 20 kvinder, mænd piger og drenge. Der blev danset og sunget så det var en fornøjelse og vi to gamle måtte også omkring dansegulvet. Ganske sjovt. God afsked med Jac's, Portugal og Clube Praia de Oura.

Tak for denne gang.

Op klokken 5.30, morgemad og ned til bilen klokken 6.30. Rar tur til Faro på en næsten hel tom motorvej. Vi afleverede bilen klokken 7.15 og havde så god tid til indcheckning. (Som sædvanligt)

Afgang for flyet klokken 9.35. Som planlagt. Ankom 13.55 dansk tid. Lang ventetid på bagagen, men til gengæld en hurtig hjemtur med metro og S-tog.

Det havde været en dejlig tid på Algarve.