Fra Blokhusvej til Pietra for 6. gang

Tirsdag den 21. maj 2013

Med færge fra Gedser klokken 07.00.

Når man begynder sin ferierejse klokken 5 om morgenen, har man motorvejen for sig selv. Vi havde dog ikke kørt mere end en halv times tid, før trafikken mod København begyndte, og den blev hurtigt tæt. Vi nød det danske sommerland ned til Gedser og havde en fin overfart til Rostock. Da vi kørte forbi Sakskøbing, sendte vi nogle hilsener til Per og Bente, dem kommer vi desværre ikke til at se så meget mere, efter at Jens er skiftet til FCN.

Bilen skulle i år pakkes på en lidt anden måde. Vi er blevet elektriske, nu har vi et rigtigt køleskab, som både kan tilsluttes i bilen og på campingpladsen. Men det gik helt fint, alt er der plads til.

Første stop blev Berlin, nærmere bestemt Gatow lidt syd for Spandau. Vi indledte vores ferie med et besøg hos Morten og Mette, som boede i Prentzlauer Berg, hvor de havde lejet en lejlighed i Schwedter-Strasse. Mette var tilmeldt Universitet i Berlin og Morten havde taget lidt orlov fra sit job.

Mette, Inge og Morten foran Muren i Mauer Park, som ligger lige ved siden af stadion Friedrich-Ludwig-Jahn-Sportpark. Vi har været her før, nemlig da Brøndby IF spillede mod Herta Berlin i 2009. (Vi tabte i de døende minutter af kampen).

Vi hyggede os rigtig godt med de to berlinere. Desværre blev mange af udflugterne aflyst af os, da vejret både var koldt og meget vådt. Men vi var da sammen med dem.

Næste morgen stod vi op, det var kun 5 graders varme, og vi måtte pakke et gennemvådt telt ned. Turen skulle gå til Alsac til vores normale plads i Sainte-Croix-en-plaine. Dejlig tur derned, men da vi ankom var det stadig ualmindeligt dårlig vejr og temperaturen lå stadig langt under 10 grader. Vi droppede campingpladsen og tog ind på Hotel le Comte i byen Equisheim, som kun ligger 3 km fra campingpladsen. Den må så vente en måneds tid med at se os.

Fredag den 24. maj. Stadig dårligt vejr. Vi kørte fra hotellet ret tidligt, vi skulle køre langt, helt til Frejus i Provence. Ind på den sædvanlige campingplads L'Etoile D'Argens.

Så skinnede solen igen og vi fik en meget fin plads med sol indtil sidst på eftermiddagen.

De bedste pladser var desværre optaget, så vi gik glip af lidt fodbold. Men ellers er det en meget fin restaurant, campingpladsen har, med god udsigt til de flotte swimmningpools.

Den normale udflugt til vores yndlingsrestarunt, Le Cavéau, få km syd for vores plads.

Vi kom selvfølgelig i god tid til færgen fra Nice, så der blev tid til lidt sightseeing inden afgang klokken 14.15.

Vores faste plads nr. 12 var desværre optaget, så vi måtte "nøjes" med denne ellers glimrende plads i et døgns tid. Vi ankom lidt over 21 og fik meget hurtigt sat teltet op.......

......og næste formiddag flyttede vi så alt vores grej ned på plads nr. 12.

Første spisested, efter vores indkøbstur til Piazza, er en dejlig restaurant i Marine de Luri. Piazza ligger ca. 5 km ind i landet mod vest og Luri ligger 8 km nord for vores camping-  plads.

Fredag den 7. juni begav vi os ud på årets Korsikatur. Hele vinteren har Mogens på Google Earth siddet og udspekuleret de allermindste, krogede bjergveje, som han garanterer mig, at man kan køre på. Google har jo været der!

En lille smule drama blev der da plads til. 2 unge korsikanske drenge havde meget travlt med at vise, at fremmede ikke var i stand til at køre på "deres" veje, Voldsomt dytteri og råben. Men de forsvandt da og vi havde igen vejen for os selv. Og der var lige så smukt som vi havde forventet, måske lidt mere. Vejene var små, krogede, stejle og maleriske.

Ved middagstid blev der tid til en frokost på dette maleriske sted. Fantastisk udsigt.

Og de sædvanlige "vilde" dyr fik vi da også set. Og visse steder var vejen ikke helt god.

Mandag den 10. juni regnede det. Og det kan nok være at der kom lidt regn. Men kun i kort tid, så skinnede solen igen.

Køreturdag til Ile Rousse. Pragtfuldt vejr, 25°C, sol fra en næsten skyfri himmel. Vi tog vejen over Piazza ad D 80, som går langs vestkysten ned til St-Florent og så vest på til Ile-Rousse. Her sluttede turen med en spisning på den sædvanlige restaurant tæt ved byens torv. Derefter en lille strandpromenadetur og derefter hjem over Bastia, hvor vi lige gjorde vores indkøb i Giant. Dejlig dag.

Her kører toget fra Calvi til Ponte-Leccia og videre enten til Bastia eller sydpå til Ajaccio.

Fredag den 14. juni kaldte vores naboer, 2 hollandske damer, på os. De havde besøg af en slange. I træet kunne vi se en slange omkring 1,5 meter lang. Campingpladsejeren fortalte os, at den kendte han godt, den var ret uskadelig for os mennesker men ej for de små rottelignende dyr der lever i hule træer og lignende steder. Den kunne godt bide, men var ikke giftig. Der findes ikke giftige slanger på Korsika. Betryggende at vide.

Søndag den 16. juni kørte vi til Bonifaccio, den sydligste by på Korsika. Den ligger helt ud til havet med udsigt til Sardinien. Vi spiste på en rar restaurant ved havnen, men efter frokosten drog vi hjem efter endnu en gang at have konstateret, at her er for mange turister. Gad vide hvordan her er når det bliver turistsæson, som er slutningen af juli og hele august. Vi vil ikke undersøge det.

Dette er virkelig vores sommervenner, chef for baren, pizzabageren, kokken og den smukke dame, som både er tjener og passer campingpladskontoret. Vi har haft mange dejlige timer sammen med dem.

Chef for baren, som slet ikke er korsikaner men fra fastlandet.

Astrid Becker fra Tyskland var, sammen med sin mand, vores naboer efter hollænderne rejste.

Hr. Becker

Inge med campingpladsejeren, som selv har bygget og passet den store, dejlige plads.

Lørdag den 22. juni var det så slut for denne gang. Vi tog færgen fra Bastia klokken 8 om morgenen og var fremme i Nice ved 14-15 tiden. Derfra kørte vi de ca. 300 km til vores gode kommunale campingplads i Romerains i byen Maussane-les-Alpilles. En dejlig plads i en dejlig by. Og så var der endelig en tennisbane, så vi kunne få anvendt vores ketchere.

Tirsdag den 25. juni drog vi videre til Camping Le Gibanel i Argentat ved Dordogne floden.
Her har vi været mange gange, første gang i 1982, og det bliver helt sikkert heller ikke sidste gang. Her er så smukt og stille og byen er også dejlig, og så er turistsæsonen ikke rigtigt i gang endnu.

Et besøg hos Auberge des Gabariers hører også til et besøg i denne by.

Fredag kørte vi den meget smukke tur til nabobyen Beaulieux, som ligger 30 km nede ad floden. En meget smuk by.

Søndag den 30. juni kørte vi til Alsace til Camping ClairVacances.

Hjem fredag den 5. juli var planen, men vi udsatte turen til lørdag, som er lastbilfri dag i Tyskland, og ganske rigtigt, det blev en god problemfri køretur. Fredagen benyttede vi til de sidste indkøb i E Leclerc i Colmar. Der var lige plads til lidt flere Pinot Gris og lidt andet godt.

Vi nøjes med at sige: Uovertruffen ferie. Men det siger vi jo hver gang.