Frankrig igen igen

Da sidste dommerfløjt var en kendsgerning på Brøndby Stadion 1. Pinsedag den 27. maj 2007, efter en forfærdelig sæson, hvor vores hold kun blev nr. 6, var vi klar til vores sommerferie.
              Efter den dejlige tur i 2006 var vi enige om, at noget af den måtte gentages. Mange af stederne blev vi så begejstret for og forelsket i, at de måtte besøges igen.
              Som sagt så gjort. Hele 2. Pinsedag blev benyttet til pakning af  bil og lidt før klokken 7 om morgenen tirsdag den 29. maj drog vi så af sted. Vejret var overskyet, køligt, men hvad pokker? Næsten 6 ugers campingferie i Frankrig venter. Temmelig meget trafik.
             Vejarbejde og lukning af hele motorvejen syd for Hamburg formåede at standse al trafik og alt gik i kage. Politiet omdirigerede al trafik fra vores motorvej uden at angive, hvor man skulle tage hen. (U skiltene ved afkørselen var der flere af, så man viste ikke hvilke man skulle følge.) En 20 km lang pølse af biler snoede sig rundt i Hamburgs forstæder og vi blev mere og mere forvirrede. Og frk. Nüvi ville jo hele tiden sende os tilbage til den vej vi kom fra. (Hun er endnu ikke udstyret med TMC, hvorved hun vil kunne sende os uden om forhindringer og på ret vej hurtigt.
              Efter over 3 timers køkørsel lykkedes det endelig at finde vejen til Hannover for blot nu at være indhentet af dårligt vejr med masser af regn. Temperaturen dalede til 12°C og tiden nærmede sig lukketid på vores campingplads i Alsace. Men klokken 21.30 rullede vi ind på vores favorit campingplads Clair Vacances i Herrlisheim lidt uden for Colmar.

Camping Clair Vacances. D1,  Route D'Herrlisheim
F 68127 Sainte-Croix-En- Plaine.  Koordinater:
           48° 00'  57.95" N
             7° 20'  59.73" E

I løbet af et kvarter var teltet slået op, den forlorne skildpadde varmet og spist, og en meget lang og trættende dag med megen trafik var slut. Og jeg fik en dejlig og hyggelig velkomstsludder med Clair. ( Som egentlig hedder Monique Hanser)

30. maj

Vågnede til fuglesang, sol og duftende kaffe og croissanter. Gårdsdagens trængsler var glemt, og vi nød tilværelsen i den grad. Det er Mortens fødselsdag og han slipper ikke for telefonfødselsdagssang.
             Hyggelig bytur til Colmar med frokost på pladsen ved kirken med tarte flambee, Tokai pinot gris, Leffe blonde, turister og musettemusik. Det hele var, som det skal være i Colmar.
             Vi provianterede i Rond Point og fik da lige købt en hvid sommerkjole.
Og så var der gang i læsning og stille camperliv eftermiddag og aften. Herlig dag med omkring 20°C hele dagen. Alle burde unde sig selv et ophold hos Clair. Vi kender ikke smukkere og mere veldrevet plads. De smukkeste træer, buske og blomster, og badeværelser, så dejlige, at man ikke har lyst til at forlade dem. Dertil en lækker swimmingpool og dejlig legeplads til børn. Og det koster altså kun 12 € pr. nat!
             Det bedste er, at her må ikke komme hunde!
             Man bli’r utrolig træt af altid at høre på hundes gøen, samt det mærkværdige faktum, at hunden, hvis ejer altid er campingvognindehaver, luftets i teltafdelingen, fordi det er dér græsset er.

31. maj
Vi har besluttet at tage sydpå i dag, da der er blevet lovet gråvejr de næste dage i Alsace.
             Pokkers til trafik – og pokkers til vejarbejde. Også i dag blev vi ledt væk fra motorvejen og også i dag holdt vi i gentagne lange køer. Og for at det ikke skulle være lyv, begyndte det at regne. Og regne.
            Vi havde bestemt os for en firestjernet campingplads ved Frejus. Faktisk var vi der for 3 år siden sidst i september, men da afviste de os med, at teltafdelingen var lukket for året. Denne gang var vi mere heldige. Der var masser af plads. Vi gik ind for at besigtige herlighederne og for at finde den helt rigtige plads. Denne gang var det os, der afviste dem! Her var simpelthen ikke godt nok. Uslået græs, mørke, tunge nåletræer og slet ikke ryddet op og parat til at modtage sommerens menneskehob. De var et stort spørgsmålstegn, da vi meddelte, at her havde vi ikke lyst til at bo.
           Så hen til vores ”Sidste mand lukker og slukker” plads, hvor vi nu sidder og nyder, at regnen er ophørt, at de velplejede træer er lysegrønne og blomsterne strutter. Her er lidt køligt, men det er også gået hen og blevet lidt ud på aftenen.

Camping l'Étoile d'Argens F-83370 ST-Agulf/Argens  Koordinater:
          43° 24'  57.48" N
            6° 42'  18.49" E

1. juni
Store besøgelsesdag. Jeg tror Mogens har været meget spændt på denne tur til Nice. Vi skulle besøge Ib Jean Pagh Birk. Mogens studiekammerat, som han ikke har set i 46 år!!
            Det begyndte med, at Ib Jean sendte julehilsen til Mogens. Det gjorde han i adskillige år, uden Mogens svarede ham tilbage. Nu udveksler de årligt informationer om stort og småt og navnlig småt. Så blev det i år til e-mails, udveksling af internetside, selvfølgelig med hjemmesiden in front, og så endelig til invitationen ”hvis man nu lige var i området”. Og det var vi så i dag.
            At finde vej i Nice ved hjælp af frk. Nüvi er ingen sag, og snart befandt vi os på 4. sal på 88 Avenue Sainte Marguerite ”Le Sonia” med udsigt over havet og lufthavnen. Vi blev taget vel imod af denne statlige, gråhårede herre iført  skjorte, vest og slips samt sorte sko. Her stod vi i T-shirts og med bare tæer i sandalerne.

Snakken gik livligt, om end de to ikke var helt enige i alle minderne, især voldte en Velosolex, som Ib Jean skulle have solgt/foræret Mogens, en del problemer. En fornøjelse at iagtage de to!
            Spiste ved Rivieraen med udsigt over vandet. Ret lækkert. På hjemvejen til campingpladsen besøgte vi lige vores naboer Jes og Katjas lejlighed i Cannes.
             Den ligger lige bag hotel Carlton og det må vist siges at være ret centralt.

2. juni
Et stykke betagende kulturelt indslag: Det romerske amfiteater, bygget i det 1. århundrede. I Frejus.

Udover gladiatorkampe og ”jagt på vilde dyr”, var det muligt at oversvømme arenaen med vand og udføre søslag. Jamen det er jo overvældende. En stor restaurering er i gang, og vi så planer for hvordan byggeriet vil stå færdigt for eftertiden med bevaring af en del af det gamle bygningsværk.
           Det næste kulturelle indslag var et enormt lørdagsmarked. Farverigt, velduftende, billigt og spænende. Tina og Peter ville ikke have været til at drive herfra.
          Og så var der ellers frokost med udsigt over Middehavet. Pragtfuld mad – ja og selvfølgelig – muslinger i fantasifuld opsats. Smukt, smukt. Men ikke mange kunne fristes til at bade.

Vi rundede dagen af med en opulent middag. På det gamle strandhotel i St. Augylf. Vi holdt perlebryllup her for nogle år siden. Maden er pragtfuld. Her er stang gammeldags med en masse midaldrende gæster fra især England og Holland. Man skal huske at bestille bord. Det gjorde vi ved middagstid, da vi alligevel kørte der forbi. Vi nød det hele!

3. juni
Konsekvent, stædig, vedvarende, men altid venlig, førte frk. Nüvi os igennem dette herlige landskab i Haute Provence til den lille by Le Thor. Vi kørte 210 km på 3 ½ time! Hun havde fået besked på at vælge små veje og undgå motorveje og hovedveje. Intet er for småt og intet er for stejlt for frk. Nüvi.
            Vi fik set – eller rettere: Jeg fik set – for Mogens var travlt beskæftiget med at holde bilen på vejbanen – de mest spektakulerede landskaber. Når jeg beundrende udbrød: ”Næh, så du den kæmpe flok får?” rystede han tvivlende på hovedet. Nå, men altså farverne fra blomster- markerne fik han med, og han nægtede hårdnakket, at skrænterne var stejle, og at vi balancerede på kanten af afgrunden.

Camping Domaine le Jantou. 535, Chemin des Coudeliéres F-84250
Le Thor.
Koordinater:
      43° 55' 49.89" N
        4° 58' 59.58" E

Installeret på en fin lille plads ved floden Riviére la Sorgue, spiste vi en sen frokost og tilbragte resten af dagen med ingenting. En dejlig dag.

På denne plads er der en vandrutsjebane, som et hvert barn må blive lykkelig for at se ved ankomsten. Men vi har spekuleret meget over, hvordan den fungerer! Denne ender ikke i poolen, men ser ud til at være helt ok.

Helles fødselsdag. Også sang til hende.

4. juni.
       Ingeniøren har meddelt mig, at nu har vi brugt 1 pose kaffe, nøjagtig som han havde beregnet i forhold til indkøb og feriedage. Vi nød morgenkaffen.

Mogens havde lavet bacon og æg og ristet brød.

Og så af sted for at se disse gamle byer i Vaucluse-bjergene. Vi havde på forhånd valgt byen Gordes, som ligger i 400 meters højde på en lille bjergtop. Bygget i middelalderen og fantastisk velbevaret trods både jordskælv i 1897 og 1909 samt tysk bombardement i 1944. En oplevelse at komme til byen og se den ligge der i al sin herlighed, og en oplevelse at gå rundt i den med alle dens stejle trapper og gader.

Herfra kørte vi til Apt, da vi havde fået lyst til at indtage et måltid her efter en malende beskrivelse i Politiken af Jacques Berg. Vi fandt godt nok den lille hyggelige vinbar ved Place Gabriel Pére og dyppede løs i olivenolie med lækkert brød. Spiste olivenomelet og drak rosévin på grund af det dejlige varme vejr. Og så var der endda levende jazzmusik om aftenen at gå glip af.

Det har været en fantastisk oplevelse at lære dette ældgamle hyrdeland at kende. Vi har været mange gange i Provence, men heroppe i Haut Provence har vi ikke rigtigt opholdt os før. Og så er her kirsebær og abrikoser en masse.
Hov for resten, vi sad i bilen og talte om, at det måtte være lige her i Luberon bjergkæden, at ”Kilden i Provence” blev optaget. Ja, og det passer, har jeg lige læst fra en lang liste over film, det er optaget her.

5. juni
En kort formiddagstur til Millau. Denne gang var det tilladt at køre både ad hovedveje og motorveje. Det gør det unægtelig hurtigere og mere afslappet.
             Smukt er her dog stadig. Og smukt var det at se de imponerende pyloner, på viadukten over Millau dukke op i det fjerne. Vi har nu installeret os på den smukke og komfortable plads i Millau, som vi også boede på sidste år, og ser frem til nogle dejlige dage her, på trods af at vejrudsigten ikke er den bedste for området.

Camping Les Rivages.
1, Avenue de L'Aigoual
F 12100 Millau. Koordinater:
      44° 06'  02.93" N
        3° 05'  45.17" E

Men det begyndte i hvert fald i dejligt solskin på en udendørs restaurant i en af Millaus små gader. At man kan få et veltillavet måltid på tre retter til 13 € incl. vin og kaffe, er en af de ting, der skal nydes i Frankrig. Måltiderne midt på dagen er simpelthen billigere end om aftenen og lige så gode.
              Fandt også – efter en gåtur på i alt 5 km et kirsebærsted, så vi svælger i kirsebær her til aften. Og lige som vi skulle til at nyde aftenen begyndte det at lyne og tordne. Gevaldigt. Og regne. Det sidste lød det, som om det gjorde det hele natten.

6. juni.
Vi sidder her og spiser morgenmad midt i en hel zoologisk have. Tiltrukket af Mogens baconstegeri satte campingpladsejerens dejlige, sorte labrador-lignende hund sig pænt til rette og ventede savlende på en godbid.

Ænderne, som vi delte vores flute med i går aftes, havde også lagt sig godt til rette, i baggrunden pippede gråspurvene!
             Teltet er drivvådt. Udvendigt. Skyerne hænger tungt oppe omkring bjergtoppene, og de nærmer sig hastigt. Vi får morgenmad i tørvejr og skynder os af sted til Gorge du Tarn. Der er langt mere vand i Tarn floden, end da vi besejrede den i 1991 i kano med fuld oppakning, og Morten piskende foran os i en lejet kajak. Voldsomt er det også at køre i bil her på skråningerne, men heldigvis er her ikke plads til campingvogne, og ikke mange andre har vovet sig herop. La Malene ligger således øde hen i forhold til den lille turistby, den er.

Betagende canyon. På hjemvejen begynder regnen og det er kun 15°C. Nå pyt. Jan Guillou og Ken Follett er ikke de værste at tilbringe en våd eftermiddag sammen med.

Tors fødselsdag. 21 år. Han måtte nøjes med en kærlig tanke.

7. juni.
Herlig, behagelig temperatur. Nul regn. Selvom vejrudsigten siger torden og regn. Indkøb og herefter en tur op til viadukten (broen).
            Det er en fantastisk campingplads, vi bor på. Den er i sig selv meget smuk med kæmpestore parceller og så har vi på den ene side udsigt til viadukten og på den anden side svæver paragliderne rundt højt over bjergtoppene. Begge dele er fascinerende. Nå, og selve pladsen her bebos af hollandske pensionister i store campingvogne, et par englændere også i campere, og så os to danskere. Vi er de eneste i telt.
            Måtte spise frokost det samme gode sted i Millau som forleden. Tjeneren kunne huske os, ja, som Mogens siger, det er godt nok at give gode drikkepenge. Betjeningen var i hvert fald perfekt, og maden selvfølgelig også.
             Vi har pakket sammen her til aften for at drage videre i morgen. Men her kunne vi så men også sagtens være blevet en uges tid til!
             Hvor er Frankrig dog et dejligt ferieland.

8. juni
Køreturen i dag tog lidt længere tid end frk. Nüvi havde beregnet, for der var en hel lille landsby, som var blevet lukket på grund af vejarbejde eller broarbejde. Skiltningen var mangelfuld – det var nu mildes talt heller ikke en hovedvej, vi kørte på, så det var nok kun de lokale, der kendte til omkørselsvejene. Vores utrættelige vejfinder blev nu ved med at gentage sætningen ”Vend om”. Hun tager dog hensyn til, at man ikke sådan bare kan vende om på disse små veje, så hendes råd lød blandt andet sådan her: ”Kør 100 meter og vend om”. ”Kør 40 meter, drej skarpt til højre”, og ”Vend om”. Eller:” Kør ind i rundkørsel og tag 4. vej til højre”. Hvilket er en anden version af ”Vend om”. Vi kvalte hende.